maandag 14 april 2014

13 april 2014

ja ik weet het, het is vandaag 14 april. Maar ik had dit artikel gister geschreven, maar toen lag het internet eruit bij ons.


13 april 2014:

Ja het is alweer twee maanden na mijn operatie! Ik kan het bijna niet geloven, zo snel is het gegaan! Op 13 februari werd ik geopereerd en die dag heeft mijn leven veranderd. Ik heb veel pijn gehad (nu soms nog steeds) en ik heb veel overwonnen, maar ik ben sterker dan ik ooit geweest ben. Ik heb lieve mensen leren kennen, ik ben veel uitdagingen aan gegaan, ik heb veel steun gehad van mijn ouders en het belangrijkste natuurlijk: Ik heb een rechte rug! Daarvoor deed ik die stomme operatie natuurlijk… Ik mag van geluk spreken dat alles is goed gegaan en dat ik het fijn gehad heb in  het ziekenhuis. Ik heb mijn operatie en ziekenhuisverblijf niet ervaart als een trauma, maar ik heb wel veel meegemaakt. Kamer 9 herinnert me aan slapeloze nachten, veel bezoek, lieve zusters en heel veel pijn. Ik herinner elke uitdaging die ik aanging, mijn eerste keer zitten, mijn eerste stapjes en ook het traplopen alsof het gister is gebeurd. Ik heb helaas volgens ‘de wet van scoliose’ nog steeds scoliose, want ik heb nu 15 graden. Vanaf 10 graden heb je scoliose. Maar ik ben wel van 55 graden naar 15 graden gegaan en dat allemaal door mijn aardige dokter. Ik heb nog nooit zoveel tranen over mijn wangen laten stromen, maar dat is het ook wel waard geweest. Nog steeds voel ik soms de tranen opkomen, maar dat hoort er gewoon bij. Als ik deze operatie niet had gedaan was ik over 10/20 jaar krom geweest en had ik niks meer zonder pijn kunnen doen. Wonder boven wonder stond ik met mijn 55 graden afwijking hartstikke recht en kon je vanaf de buitenkant niet zien dat ik scoliose heb. Ik had geen bochel, ik stond niet scheef, geen beenlengte verschil en het aller fijnste: geen pijn! Alleen had ik een uitstekend schouderblad, die ik helaas nog steeds heb. Ik ben na het ziekenhuis zoveel vooruit gegaan en ik heb zoveel bereikt. Medicijnen afgebouwd, elke keer een stukje langer wandelen, shoppen J, weer naar school gaan (bijna hele dagen) en dansen. Dansen kan ik nog lang niet een uur achter elkaar en na 1 dans ben ik al aan het hijgen zowat. Mijn hele conditie is weg en daar baal ik wel van. Ook krijg ik erge spierpijn en gaat mijn litteken trekken als ik ongeveer een halfuur heb gedanst. Dan ga ik gewoon aan de kant zitten en misschien de laatste vijf minuutjes nog proberen. Ook mijn lenigheid komt langzamerhand weer terug. Ik was niet superlenig maar ook niet stijf. En het voordeel is dat mijn bovenlichaam is gegroeid, dus waarschijnlijk ben ik straks nog leniger. Ik heb met alles wat ik doe nog wel spierpijn en ik word snel moe. Mijn nachten verlopen oke, niet met veel pijn. Het enige waar ik van baal is mijn litteken. Het is zo rood als ik weet niet wat. Ik schaam me er nu best wel voor, dus ik verberg het zo goed mogelijk. Ik weet dat dit niet altijd kan, zoals in een bikini, maar ik hoop dat hij snel lichter wordt. Voor de rest is hij niet bobbelig en zijn alle korsten eraf gevallen. Ook ben ik in 1 dag 4 cm gegroeid –door deze operatie haha- en ben ik nu 1.82/1.83. Pff, dat is echt lang. Wonder boven wonder passen al mijn kleren nog, ondanks dat ik toch een stuk gegroeid ben. Gelukkig ben ik in NL niet de enige die zo lang is, dus dat is mooi. Over 3 weken ongeveer heb ik weer een afspraak met dr. Kruyt. Dat is dan mijn 3 maanden controle en ook de fysio zal er bij zijn. Ik ben benieuwd wat zij van mijn rug vinden. Ook nog een vervelend puntje is dat door de operatie mijn linkerrib meer uitsteekt. Ze hebben mijn wervelkolom terug gezet, maar daardoor is de ribbenkast gedraaid. Nu steekt mijn linkerrib dus uit en lijkt het alsof mijn heupen ongelijk zijn, geweldig.

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor alle steun, de lieve berichtjes, cadeautjes en kaartjes!

Kusjes.
Femke

Geen opmerkingen: